Coaching

My360turn vertelt: Hoe doe ik de warming-up

Warming-uppen is essentieel, dit schreef ik al eens op. Maar hoe werkt mijn warming-up? Hoeveel tijd gebruik ik en wat zijn mijn belangrijkste essentials in de warming-up? Ik ga er vandaag een artikeltje aan wijden. Just because I can! 🙂

Tijdsverdeling

Mijn ideale warming-up is minimaal 3 kwartier! I know, dat is lang. En bij mijn vorige club deed ik dit ook niet! Don’t worry. Deze uitgebreide tijd kan in mijn geval vooral bij trainingen van 3 uur.
Bij korte trainingen zijn de warming-uppen ook korter. Voor 2 uur is het bijvoorbeeld maar 20/30 min, klinkt nu ik het typ trouwens nog best lang! Maarja ik vind de warming-up ook wel de meest belangrijkste van het geheel!

Wat moet er absoluut in?

Er zijn een 5tal dingen die ik graag in de wup wil. Warmlopen is er een van, erg belangrijk en vaak wordt het te kort gedaan. Bij mij is het warmlopen minimaal 5 minuten (korte training). Toch zal het bij de nieuwe club uitgebreider en meer zijn dan die 5 minuten. Naast 5 min gewoon warmlopen wil ik er ook een kleine vorm van loopscholing in hebben namelijk. Dit zal zo’n 10 min in beslag nemen.

Daarna gaan ze rekken, bij mij gaat dat op muziek en word dat in het begin van het seizoen aangeleerd. Dit is meestal 2 a 3 nummers en duurt ongeveer een kwartier. In deze liedjes varieer ik van actieve lenigheid (armzwaaien en beenzwaaien) naar passieve lenigheid (spagaten en bruggetjes). Naast dat het rekken in een logische volgorde zit, is het vaak ook op de tel gemaakt! Hierdoor worden de turnster gedwongen om te leren tellen op muziek! (win-win situatie)

Na fase 1 en 2?

Daarna komt het rekken op verhoging, gevolgd door kracht. Essentieel iets natuurlijk. Rekken op verhoging zal zo’n 10 min in beslag nemen en kracht ongeveer 20 minuten. Bij kracht vind ik het belangrijk dat het multi oefeningen zijn. Een burpee pakt bijvoorbeeld meerdere spiergroepen!
Ook wil ik vaak nog na deze 4 dingen basis sprongen doen. Gymnastisch en acrobatisch, al is dit maar net of het in de planning past!

Dit zijn mijn essentials van de warming-up! Wat doe jij absoluut in je warming-up?
Laat het weten in de reacties!

xx Froukk

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.