
“Moeilijke” pubers in de les..
Sommige kinderen hebben een voorbeeldige puberteit, anderen niet. Vandaag deel ik mijn kijk op de minder voorbeeldige puberteit.. Want hoe doe ik dat met “moeilijke” pubers in de les?
Moeilijke pubers.. Ik zet het bewust tussen aanhalingstekens. Want vaak zijn ze niet moeilijk, alleen moet je het net even wat anders aanpakken! Ze hebben meestal een net wat andere manier van benaderen nodig, net wat meer uitdaging soms maar vooral ook meer structuur.
Hoe ik dit doe?
Aller eerst structuur. Ik merk namelijk heel erg dat het helpt dat je aan het begin van de training al aangeeft wat je verwacht dat er gaat gebeuren. Zo heb ik de planning op een digitaal bord hangen en geef ik aan het begin vaak aan wat er verwacht wordt.
Ook helpt het om de touwtjes strak te trekken. Geef de pubers weinig vrijheid en probeer ze daar in tegen wel enorm veel uitdaging te geven.
Want negen van de tien keer is het ook een klein stukje verveling. En dat hoeft niet zo zeer in moeilijkheid, maar soms is het ook gewoon een uitdaging geven. Zo kun je ze bijvoorbeeld uitdagen doormiddel van 3 gestickte oefeningen te laten draaien. Ze moeten dan elke oefening perfect landen en op de balk blijven staan! Zodra ze vallen moeten ze overnieuw beginnen!
Wat ook helpt bij “moeilijke” pubers
Is het gesprek aan gaan. Aangeven wat je niet prettig vindt aan hun “moeilijke” gedrag. Hoe je het graag zou willen zien en wat de reden is dat ze doen zoals ze doen. Vaak zit er een reden achter, zoals drukte op school, drukte thuis, of een slechte nacht slaap. Als er geen reden achter zit, dan kan het ook gewoon een dagje prut zijn. Iedereen heeft wel eens een dag dat je niets waard bent!
Heb jij wel eens last van “moeilijke” pubers.
xx Froukk


Eén reactie
Nicole Orriëns
Mwah, het gaat wel. Mijn kinderen waren eigenlijk niet echt lastig tijdens de puberteit.