Gymnastics

Hoe maak ik een choreografie? (+printable)

Als trainster word er naast het lesgeven ook van mij verwacht dat de oefeningen er goed uit zien. Zowel technisch als choreografisch. En dat laatste gaan we het vandaag over hebben! Ik vind choreografie namelijk super leuk om te doen! Vandaag leg ik je uit hoe ik een choreografie voor turnen en voor acrogym maak! 🙂

Stap 1: Waar moet ik beginnen?

Het begint allemaal bij de turnster of het acroteam. Ik kijk altijd goed naar hun persoonlijkheid en manier van bewegen. Je hebt stijve turnsters die een sierlijke oefening zoals Lieke Wevers of Eythora Thorsdottir niet kunnen dansen. Het ziet er dan gewoon weg niet zo mooi uit! Dit soort turnsters en acroers zijn gebaat bij een oefening die strak is met weinig “zachte” bewegingen!

Als je eenmaal weet wat voor persoonlijkheid de sporters hebben op en hoe ze bewegen kun je opzoek gaan.
Je gaat dan opzoek naar geschikte muziek. Een streng en strak meisje moet geen muziek met alleen maar piano hebben.
Anders om moet een speels en sierlijk meisje geen strakke harde muziek.

Stap 2: Wat moet er in?

Stap 2 is best simpel, je moet op papier zetten wat te turnster of het acro team in de oefening gaat doen.
Wat ik hiermee bedoel is de elementen, Series, gymnastische sprongen en draaien. Alles wat voor die sporter of team verplicht is in die oefening te doen.
Zet ze voor het gemak ook op volgorde van zwaar naar licht. Je wilt niet aan het einde het zwaarste moeten doen 😉

Stap 3: Hoe begin je met de dans?

Als ik stap 1 en 2 voltooid heb dan kan ik beginnen met de choreografie. Meestal zet ik eerst de muziek aan en laat ik mezelf er aan wennen. Mijn motto is altijd: “Als je schijt ziek van de muziek word, zit hij goed in je hoofd!”.
Als ik namelijk “schijt ziek” van de muziek word weet ik exact waar de accenten liggen in de muziek.
Ik kan dan al gauw bepalen waar welk onderdeel komt.

Als ik de accenten duidelijk heb dan ga ik beginnen met de oefening. Ik zorg dat ik een beginhouding vind die past bij de accenten. Een lage begin houding als de duur tot het eerste element/serie relatief lang duurt. Een hoge beginhouding voor als er weinig tijd is.

Stap 4: Laat je leiden!

Ik vind een oefening die je op tel maakt best oke, maar oefeningeChoreografien die gemaakt worden op gevoel zijn vaak mooier. Zelf probeer ik ook altijd mijn oefening op gevoel te doen. Als je de muziek laat leiden dan komt de oefening vaak beter tot zijn recht dan als je er lekker doorheen banjerd 😉

Ik schrijf zelf altijd mijn oefeningen uit. Ik deel jullie mijn printable documentje! 🙂 Wellicht heb je er iets aan! Je download hem hier!
Als ik hem uitschrijf probeer ik zo duidelijk mogelijk te zijn qua tekst. Ik moet het snappen!

Help? De turnster kan het niet!

Ohjee, de turnster of het acroteam pakt het niet goed op? Geen paniek, dat is niet heel gek. Jij maakt een choreografie waarvan jij vind dat het logisch is. Als een team of sporter dat niet zo ervaart kun je met deze sporter kijken naar wat voor hun wel werkt. Soms willen zij zelf de arm net iets anders en als dat voor de choreografie niet uitmaakt dan zou ik het gewoon aanpassen. De sporters moeten zichzelf er lekker bij voelen 😉
Kijk vooral snel door naar andere pasjes, als iets niet loopt zal het na 10x meestal nog niet lopen. Aanpassen tot het lekker loopt is wel het fijnste!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Download ook zeker de printable die je kan helpen! Klik dan hier!

Maak jij je choreo’s altijd zelf en heb je nog tips? Laat het me weten, wie weet wijd ik er dan nog wel een artikel over!

xx Froukk

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.