Bewegen is leuk! of toch niet?
Heel vaak hoor je ouders zeggen dat bewegen vooral heel leuk moet zijn en natuurlijk ben ik het hier mee eens.
Als bewegen en dus sporten niet leuk zou zijn zou ik er gauw klaar mee zijn. Als er een keer een les niet leuk is krijg ik wel eens ouders bij me melden, dat als de lessen zo blijven hun kind gaat stoppen. Dankzij dit soort ouders zet mij dat dan aan het denken.
Moet bewegen altijd leuk zijn?
Ik vraag het me oprecht wel af in hoeverre alle lessen altijd leuk moeten zijn?
Sla je dan dingen over die ze minder leuk vinden? En hoe houd je de kinderen tevreden als ze iets niet leuk vinden.
Ik ga het hier met jullie over hebben en wat mijn mening hier over is.
Als een kind een onderdeel niet leuk vind, Wat dan?
Je kent het vast wel.. Alles vinden ze leuk, maar als juf de rekstok of de balk neer zet, dan heeft het kind spontaan geen zin meer. Dat vinden ze eng of iets dergelijks. Ik ben wel eens ouders tegen gekomen die mij gingen vertellen dat hun kind dat niet mocht doen. Een sorry voor die ouders, Maar alle kinderen doen mee met de les. Dat ze bepaalde onderdelen niet leuk vinden kun je vergelijken met eten. Niet iedereen lust spinazie, toch heb je het wel eens moeten eten van je ouders. Dit is net zo, Kinderen zullen soms dingen moeten doen die ze minder leuk vinden. Vaak probeer ik hier wel op in te spelen door middel van spelletjes er bij te verzinnen. Bij angsten proberen we dan trucjes om de angsten te laten “verdwijnen”. Toch zal een kind dat onderdeel dan nog niet leuk vinden soms. Dit is niet erg. Kinderen leren dan ook om hier mee om te kunnen gaan. Later als ze werken zullen ze ook dingen moeten doen van hun baas die ze niet leuk vinden, maar toch moeten doen! Het is dus in dit geval een wijze les als kinderen een onderdeel niet leuk vinden.
Wedstrijd en uitvoerings periodes; Mijn kind vind de herhaling niet leuk!
Ja ook dit heb ik wel eens gehad in één van mijn lessen. We waren druk met de uitvoering bezig en de laatste weken voor de uitvoering. 3 lessen geloof ik. Doen we dan onze shows elke les.
Ook dan vinden kinderen het wel eens minder leuk. En eerlijk dat snap ik wel. Het is ook niet leuk om steeds het zelfde te doen. Als trainster probeer ik het wel leuk te houden door de kinderen naast de optredens veel vrijheid te geven. Maar zelfs dat is soms niet genoeg. Wat in dit soort situaties helpt is het begrip van een ouder. De ouders die komen om te “klagen” zijn vaak ook de ouders die niet begrijpen hoe zo’n situatie in elkaar steekt. Waarom we dat doen. Als je kind komt klagen helpt het om in plaats van gelijk naar de train(st)er te gaan om te “klagen”, om eerst eens in gesprek te gaan met de train(st)er. Vaak kunnen die wel uitleggen waarom ze iets zo vaak herhalen. Hierdoor ga je het als ouder ook beter snappen en kun je het “klaag-gedrag” van je kind neutraliseren door uit te leggen waarom ze dat zo vaak moeten doen.
Selectie trainingen – Juf is strenger..
Jippie.. Ook dit kom ik tegen. Kinderen die de talententest doen en geselecteerd worden voor de selectie groep.
Dit betekend dan ook hard werken! Natuurlijk hebben de kinderen wel eens fun, dit doe ik zelf om de zoveel weken. Een eindspel is al gauw fijn! Maar vaak beseffen de kinderen en hun ouders niet dat een selectie betekend dat je uitgeselecteerd bent. Je zit in een groep met allemaal meisjes (in mijn geval) die net wat beter zijn als de rest.
Er word dus meer van je verwacht. Zeker bij jonge kindjes is dit wel eens lastig. Ze zijn dan erg druk of luisteren niet goed. Dan kan ik wel strenger zijn. Dat geef ik eerlijk toe. De kinderen die daar niet tegen kunnen zijn vaak de kinderen die niet zo zeer hoger op willen. Sorry ouders wederom. Maar als je kind er niet tegen kan dat juf soms wat strenger is, dan hoort ze misschien niet in mijn selectie groep thuis. Het komt misschien hard over, zo ervaar ik dat ook een beetje als ik dit typ. Maar ik meen het wel. Als je goed wilt worden ongeacht welk niveau je hebt in een selectie. Dan zul je een af en toe een strengere juf wel nodig hebben.
Zoals je leest vind ik dat niet elke gymles of in zijn geheel, of in deeltjes altijd leuk hoeft te zijn. Ik vind dat kinderen van de niet leuke dingen soms wel meer leren als van de leuke dingen.
Wat vind jij? Moet bewegen altijd leuk zijn? Laat je reactie hier onder achter ik ben namelijk erg benieuwd!
XO Frouk
4 reacties
Aylin
Eens!
Froukje
Bedankt voor je reactie!
x
T de Wit
Kinderen zijn niet meer bereid om te trainen, willen het vaak na een paar keer kunnen anders is het niet leuk! Dit zie ik vaak op school. Ik leg dan uit dat topsporters allen zo ver hebben kunnen komen door eindeloze herhalingen en trainen, trainen, trainen. Ouders die klagen gaan veel te veel mee in wat hun kinderen willen en vinden en”verpesten” zo hun eigen kind zodat er geen sprake is van doorzettingsvermogen als het eens tegen zit op welk gebied dan ook.
“Wanneer wordt het pas leuk” zeg ik tegen de kinderen. Pas als je het kan is meestal het antwoord wat ze zelf geven.
Hoe kan je het kind toch tegemoet komen zodat het niet saai wordt? Door heel creatief te zijn in je oefen vormen en situaties, maar ik denk dat je dat al doet. Ga door op de weg die je bent ingegaan. Trek je eigen plan en sta achter je motivatie. Succes en sterkte met al die ouders die klagen.
Froukje
Dankje voor je reactie! En dat is inderdaad waar we tegenwoordig tegen aan lopen, dat een kind het pas leuk vind als hij/zij het kan. Zouden die ouders dan ook zo opgevoed zijn? Ik kan het me niet voorstellen. Het is enorm jammer inderdaad dat die kinderen zo opgevoed word. Doorzettingsvermogen hebben ze toch nodig later…
x