Valtraining – Geef jij dit wel eens?

Een van de eerste dingen die ik tijdens mijn sportopleiding leerde, dat was vallen. En dat kwam omdat bij vallen vaak de grootste ongelukken kwamen kijken. Maar wat kun je dan doen als valtraining? En waarom is het zo belangrijk? Vandaag vertel ik er meer over!

Waarom is valtraining belangrijk?

Vallen, iedereen doet het. Toch kan het soms ook wel eens verkeerd gaan. In dat soort situaties is het handig dat je kunt vallen, niet zomaar vallen. Maar eerder een soort “technisch – vallen”. Door technisch te kunnen vallen, kun je een behoorlijke klap opvangen. Dit kan soms een hele grote blessure voorkomen!
Daarnaast kun je val training niet alleen in de training gebruiken, maar ook in het dagelijks leven. Het is goed om je val te kunnen “breken”, al is de woordspeling minder handig 😉

Wat kun je er voor doen?

Basis stapjes en dat begint al bij de allerkleinste, zorg dat je voldoende zachte mogelijkheden hebt. Matrassen of een valkuil zijn perfect hiervoor! De kunst is de kinderen te leren hoe ze moeten vallen. Bij achterwaarts vallen is het met de kin op de borst en armen gekruist en voorwaarts is met de armen plat bij het voorhoofd.
Begin eerst met kleine hoogtes, opbouwen doe je dan naar hogere hoogtes! Ook is het handig om met rotatie te gaan vallen, zodat de kinderen in bijna alle situaties weten hoe ze neer moeten komen. Want de kans is zeer klein dat het kind perfect op zijn rug of buik gaat vallen bij een dubbele schroef of iets dergelijks!

Hoe doe jij dit?

Ik doe minimaal 1 keer per 4 weken val training en dan doe ik dat ook bij alle leeftijden, Jong en Oud! Maar iedereen is daar weer anders in en vandaag ben ik nieuwsgierig naar hoe jij dat doet? En vooral of je dat uberhaupt wel eens doet, valtraining. Laat het weten in de reacties! 🙂

Ik ben erg nieuwsgierig wat jullie aan valtraining doen!

xx Froukk

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *